Ομαδοσυνεργατική μάθηση και κοινωνικά δίκτυα στην εκπαίδευση

Εξάμηνο: 2ο Διδάσκοντες: Δρ Μακρή Αικατερίνη
Ομάδα: 1  
Κατηγορία: Επιλογής  
ECTS: 7 Περίγραμμα

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Ομαδοσυνεργατική μάθηση 
    • Εισαγωγικές έννοιες και εννοιολογική οριοθέτηση της ομαδοσυνεργατικής μάθησης
    • Σχεδιαστικές και οργανωτικές πτυχές της ομαδοσυνεργατικής μάθησης: ρόλοι εκπαιδευτικού και μαθητών, κοινωνική ενορχήστρωση, εργονομία του χώρου και του μαθησιακού περιβάλλοντος, εργαλεία και πηγές, χρόνος
    • Προκλήσεις στην ομαδοσυνεργατική μάθηση
  2. Ομαδοσυνεργατική μάθηση και ΨΤ 
    • Συνεργατικά ψηφιακά περιβάλλοντα (CSCL).
    • Eργαλεία συμμετοχικού ιστού (Web 2.0).
    • Εργαλεία συνεργασίας τύπου CSCW.
    • Εργαλεία συνεργατικής δόμησης της επιχειρηματολογίας.
    • Eργαλεία αγώνων επιχειρημάτων (Debate). Eργαλεία συνεργατικής συγγραφής (Wikis, Google collaborative suite).
  3. Συμμετοχικές εκπαιδευτικές τεχνικές (Ι) 
    • Καταιγισμός ιδεών
    • Συνεργατική συναρμολόγηση (Jigsaw)
    • Aγώνας επιχειρηματολογίας (Debate)
  4. Συμμετοχικές εκπαιδευτικές τεχνικές (ΙΙ) 
    • Παιχνίδι ρόλων
    • Eπίλυση προβλήματος
    • Εμπλουτισμένη εισήγηση
  5. Αξιολόγηση της ομαδοσυνεργατικής μάθησης με ΨΤ 
    • Εργαλεία αξιολόγησης: ολιστικές και αναλυτικές ρουμπρίκες αξιολόγησης
  6. Κοινωνικά δίκτυα 
    • Εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης: επαγγελματική αξιοποίηση
    • Εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης: παιδαγωγική αξιοποίηση

 

Στην 1η ενότητα παρουσιάζεται και οριοθετείται εννοιολογικά η Ομαδοσυνεργατική μάθηση, σε σχέση με συγκεκριμένους άξονες όπως οι ρόλοι εκπαιδευτικού και μαθητών, η κοινωνική ενορχήστρωση της τάξης, η εργονομία του χώρου και του μαθησιακού περιβάλλοντος, τα εργαλεία και οι πηγές και ο παράγοντας χρόνος.

 

Στη 2η ενότητα γίνεται μία επισκόπηση των εργαλείων ΨΤ που μπορούν να υποστηρίξουν το σχεδιασμό και την υλοποίηση συνεργατικών περιβαλλόντων μάθησης: Ενδεικτικά, οι κατηγορίες: εργαλεία CSCL, εργαλεία συμμετοχικού ιστού (Web 2.0), εργαλεία συνεργασίας τύπου CSCW, εργαλεία συνεργατικής δόμησης της επιχειρηματολογίας, εργαλεία αγώνων επιχειρημάτων (Debate), εργαλεία συνεργατικής συγγραφής (Wikis, Google collaborative suite).

 

Η 3η και η 4η ενότητα εστιάζουν σε συγκεκριμένες συμμετοχικές εκπαιδευτικές τεχνικές όπως: ο καταιγισμός ιδεών, η συνεργατική συναρμολόγηση, το παιχνίδι ρόλων, η επίλυση προβλήματος, ο αγώνας επιχειρηματολογίας και η εμπλουτισμένη εισήγηση. Οι τεχνικές παρουσιάζονται αναλυτικά και σχεδιάζονται παράλληλα σε ομάδες εφαρμογές σε μορφή μικρόδιδασκαλίας, οι οποίες υλοποιούνται διά ζώσης και με τη μέθοδο της μικτής εκπαίδευσης.

 

Η 5η ενότητα καλύπτει το θέμα της αξιολόγησης δραστηριοτήτων και εφαρμογής ομαδοσυνεργατικών τεχνικών με ΨΤ. Αναλυτικά παρουσιάζεται η κατασκευή διαβαθμισμένων κλιμάκων αξιολόγησης (rubrics).

 

Η 6η ενότητα καλύπτει θεματικά τα κοινωνικά δίκτυα στην εκπαίδευση βάσει δύο αξόνων: (α) της επαγγελματικής ανάπτυξης και (β) της παιδαγωγικής τους αξιοοποίησης με στόχο την ενίσχυση της Ομαδοσυνεργατικής μάθησης μέσα από αυτά.