Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας

Εξάμηνο: 1ο Διδάσκοντες: Μαρία Σαμαράκου, (ΔΕΠ)
Ρούσσος Πέτρος, Αναπληρωτής Καθηγητής
Ομάδα: 1
Κατηγορία: Επιλογής Περίγραμμα
ECTS: 7

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα αποτελεί ένα πλαίσιο εκμάθησης των βασικών κωδίκων της επιστημονικής έρευνας στις επιστήμες της αγωγής και της εκπαίδευσης. Το περιεχόμενο χωρίζεται σε τρία μέρη: (α) την θεωρία της εκπαιδευτικής έρευνας (β) τα βασικά στοιχεία της ποσοτικής προσέγγισης μέσω κατάλληλου λογισμικού, καθώς και (γ) την εισαγωγή στην λογική των ερμηνευτικών προσεγγίσεων.

 

Α. Η θεωρία της εκπαιδευτικής έρευνας

(1) Οι βασικές ερευνητικές μεθοδολογίες και οι επιστημολογικές παραδοχές τους.

(2) Τα βασικότερα ερευνητικά παραδείγματα και η διαπλοκή μεταξύ θεωρίας, μεθοδολογίας και δεδομένων.

(2) Η έννοια, οι φορείς οι θεσμοί της εκπαιδευτικής έρευνας (περιοδικά, ενώσεις, συνέδρια) και οι σημαντικότερες έρευνες στις επιστήμες της αγωγής και της εκπαίδευσης.

(3) Ο ρόλος, η αναζήτηση και η σημαντικότητα της βιβλιογραφικής επισκόπησης, η ορθή χρήση των βιβλιογραφικών παραπομπών, το ζήτημα της λογοκλοπής, οι κανόνες της American Psychological Association (APA) και η χρήση του βιβλιογραφικού λογισμικού Mendeley.

 

Β. Στατιστική ανάλυση (χρήση του λογισμικού Jamovi)

(5) Οι δείκτες κεντρικής τάσης και διασποράς (αριθμητικός μέσος όρος, διάμεσος, δεσπόζουσα τιμή, ροπές, διακύμανση, τυπική απόκλιση, εύρος κτλ.).

(6) Η συσχέτιση μεταξύ δύο ή περισσότερων μεταβλητών (συνδιακύμανση, συνάφεια, δείκτης r του Karl Person, δείκτης pho του Charles Spearman).

(7) Η τεχνογραφία της παρουσίασης των ποσοτικών δεδομένων (ραβδογράμματα, ιστογράμματα, θηκογράμματα του John Tukey, κυκλικά διαγράμματα, αραχνογράμματα).

(8) Η τυπική κανονική κατανομή, ο πίνακας των πιθανοτήτων της και η χρήση της στην εκπαιδευτική έρευνα και αξιολόγηση.

(9) Η δειγματοληπτική κατανομή, η στατιστική σημαντικότητα και ο έλεγχος των στατιστικών υποθέσεων με το κριτήριο U των Henry Mann και Donald Whitney.

(10) Η κατανομή χι τετράγωνο και ο έλεγχος υποθέσεων με το ομώνυμο στατιστικό κριτήριο του Karl Person.

 

Γ. Ποιοτικές προσεγγίσεις

(11) Το πεδίο και η Ιστορία των ποιοτικών ερευνητικών μεθοδολογιών

(12) Η συλλογή και η ερμηνεία των ποιοτικών δεδομένων (συνεντεύξεις, αφηγήσεις, τεχνουργήματα, θεμελιωμένη θεωρία).

(13) Μορφές και δυνατότητες εθνογραφίας στην εκπαιδευτική έρευνα (εθνογραφία του σχολείου, αυτοεθνογραφία, οπτική εθνογραφία) και η φαινομενολογική ερευνητική προσέγγιση του Max van Mannen.