Εξάμηνο: | 2ο | Διδάσκοντες: | Κασιμάτη Αικατερίνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια | |
Ομάδα: | 1 | Μουντρίδου Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια | ||
Κατηγορία: | Επιλογής | |||
ECTS: | 7 | Περίγραμμα |
Εξάμηνο: | 2ο | Διδάσκοντες: | Κασιμάτη Αικατερίνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια | |
Ομάδα: | 1 | Μουντρίδου Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια | ||
Κατηγορία: | Επιλογής | |||
ECTS: | 7 | Περίγραμμα |
Στην 1η ενότητα παρουσιάζονται: (α) Ορισμοί, αρχές και θεωρητικές διαστάσεις της Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης. Συστήματα Αξιολόγησης. Αξιολόγηση ως κοινωνική αναζήτηση και ως απολογισμικότητα (accountability). (β) Είδη και μορφές αξιολόγησης. Διαγνωστική, Αρχική/Προβλεπτική- Διαμορφωτική/Συνεχής – Αθροιστική/Τελική αξιολόγηση, Εξωτερική – Εσωτερική. (γ) Η εκπαιδευτική αξιολόγηση ως κρίκος της αλυσίδας της εκπαιδευτικής διαδικασίας και κάθε συντελεστή του εκπαιδευτικού συστήματος. Αρχές αξιολογικών μοντέλων: Η αξιολόγηση ως μέσο για την επίτευξη προκαθορισμένων εκπαιδευτικών στόχων. Καθορισμός σκοπού, αντικειμένου και κριτηρίων αξιολόγησης.
Στη 2η ενότητα αναλύονται θέματα που άπτονται της αξιολόγησης των μαθητών, και συγκεκριμένα: (α) Αξιολόγηση διδακτικών παρεμβάσεων – Αξιολόγηση μαθητών. Αξιολόγηση ως μέρος της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας. Προσδιορισμός στόχων – αντικειμένου – διαστάσεων – κριτηρίων. Η αξιοποίηση των αξιολογικών αποτελεσμάτων. Τρόποι δημοσιοποίησης. Περιγραφικές μορφές αξιολόγησης. (β) Μέθοδοι- Τεχνικές και εργαλεία αξιολόγησης διδασκαλίας. Σχέση με στόχους μάθησης, περιεχόμενο του μαθήματος, διδακτική προσέγγιση του γνωστικού αντικειμένου, ηλικία, μαθησιακές ανάγκες και εμπειρίες των μαθητών. Τεχνικές συλλογής δεδομένων. Ποσοτικές και Ποιοτικές μέθοδοι αξιολόγησης.
Η 3η ενότητα ασχολείται με την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου. Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται: (α) Η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Αποτίμηση εκπαιδευτικού έργου. Η αξιολόγηση του έργου του εκπαιδευτικού και η επαγγελματική του ανάπτυξη. Συμμετοχικές μορφές αξιολόγησης – Αυτοαξιολόγηση. (β) Ανάπτυξη και υλοποίηση αξιολογικών σχεδίων για τα Προγράμματα Σπουδών και την εφαρμογή τους. (γ) Επαναπροσδιορισμός διδακτικών στόχων, επανασχεδιασμός κατάλληλων διδακτικών παρεμβάσεων για τη βελτίωση της διδακτικής διαδικασίας.
Στην 4η ενότητα παρουσιάζονται τα πιο δημοφιλή και εύχρηστα ψηφιακά εργαλεία που έχουν σχεδιαστεί για να υποστηρίξουν τη διαδικασία της Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης, και συγκεκριμένα: (α) εργαλεία για το σχεδιασμό/ανάπτυξη ρουμπρικών αξιολόγησης, (β) εργαλεία σχεδιασμού και ανάπτυξης τεστ αυτοαξιολόγησης, (γ) εργαλεία σχεδιασμού και ανάπτυξης εννοιολογικών και νοητικών χαρτών, (δ) εργαλεία για την ανάπτυξη ηλεκτρονικού φακέλου εργασιών εκπαιδευόμενου (ePortfolio).
Στην 5η ενότητα παρουσιάζονται τα εργαλεία αξιολόγησης και βαθμολόγησης που ενσωματώνει το Σύστημα Διαχείρισης Μάθησης Moodle και περιγράφονται τα παιδαγωγικά οφέλη που απορρέουν από τη χρήση τους στη διδακτική πράξη. Αναλύεται ο τρόπος χρήσης εργαλείων που διαθέτει το Moodle για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων αξιολόγησης ποικίλων μορφών, όπως ‘Ανάθεση Εργασίας’, ‘Κουίζ’, ‘Εργαστήριο’, κ.ά. Επιπλέον, παρουσιάζονται τα ενσωματωμένα εργαλεία που διαθέτει το Moodle για την διαχείριση της διαδικασίας βαθμολόγησης (σχολιασμός και σημειώσεις σε έγγραφα PDF, κλίμακες διαβάθμισης, ρουμπρίκες, αναφορές βαθμολογίας, αναφορές δραστηριοτήτων, συμμετοχή στο μάθημα, στατιστικά).