2ος Κύκλος Διαλέξεων 2021-22

Τετάρτη 22/12/2021, ώρα 6:15 μ.μ.

 

Μαρία Χατζηγιάννη

Επίκουρη καθηγήτρια, PhD
Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, Σχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

 

Τίτλος ομιλίας

Προαγωγή των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα και του STEM με τη χρήση τρισδιάστατης σχεδίασης και εκτύπωσης. Ένα ερευνητικό πρόγραμμα για τους ανοιχτούς χώρους δημιουργίας (makerspaces) και τη σχεδιαστική λογική (design thinking) στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

Περίληψη

Το πρόγραμμα “Makerspaces in Primary School Settings” είχε ως στόχο να εξετάσει πώς οι δραστηριότητες ανοιχτής δημιουργίας που χρησιμοποιούν 3D σχεδιασμό και την τεχνολογία τρισδιάστατης εκτύπωσης θα μπορούσαν να βελτιώσουν τα μαθησιακά και διδακτικά αποτελέσματα. Πραγματοποιήθηκε το 2017-2018 στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας από το Παν/μίο Macquarie, με χρηματοδότηση από το Υπουργείο Παιδείας της Νέας Νότιας Ουαλίας και μια ιδιωτικής εταιρείας τρισδιάστατης σχεδίασης/εκτύπωσης (Makers Empire). Συμμετείχαν 3 Δημόσια Δημοτικά Σχολεία, 24 συνολικά τάξεις (από το νηπιαγωγείο έως και τη Δευτέρα Δημοτικού, παιδιά 5 – 8 χρόνων) και 27 δάσκαλοι. Οι δάσκαλοι επιμορφώθηκαν στη φιλοσοφία των ανοιχτών περιβαλλόντων δημιουργίας, στη σχεδιαστική λογική (design thinking) και στη χρήση του προγράμματος τρισδιάστατης σχεδίασης και εκτύπωσης και μετά επέλεξαν να εφαρμόσουν ό,τι έμαθαν σε ένα δικό τους πρότζεκτ μέσα στην τάξη. Οι τεχνικές συλλογής δεδομένων συμπεριλάμβαναν: ερωτηματολόγια πριν και μετά την επιμόρφωση των δασκάλων, συνεντεύξεις στο τέλος του προγράμματος με τους δασκάλους και 34 παιδιά, παρατηρήσεις μέσα στην τάξη από τους ερευνητές και καταγραφή της χρήσης του λογισμικού τρισδιάστατης σχεδίασης από τα παιδιά (εφαρμογή εγγραφής οθόνης). Η ποιοτική ανάλυση των δεδομένων έγινε με το λογισμικό Nvivo και τα αποτελέσματα ήταν πολύ ενθαρρυντικά. Οι μαθητές ανέπτυξαν μια σειρά από ικανότητες του 21ου αιώνα συμπεριλαμβανομένης της δημιουργικότητας, της επίλυσης προβλημάτων, της κριτικής σκέψης, της διερεύνησης, της σχεδιαστικής σκέψης, της συνεργασίας, της αυτονομίας, της επικοινωνίας, εμβάθυναν την κατανόησή τους γύρω από επιστημονικής έννοιες, ενισχύθηκε ο ψηφιακός τους γραμματισμός, και ανέπτυξαν δεξιότητες αναστοχαστικής μάθησης. Τέλος, οι δάσκαλοι εξέφρασαν πολύ θετικές απόψεις τόσο για την επιμόρφωση που συμμετείχαν όσο και για τα μαθησιακά αποτελέσματα που παρατήρησαν στην τάξη τους.

ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ